Saturday, 5 December 2015

life updates : geng nasik kukus


assalamualaikum..

memandangkan aku nie dah semakin tua dimamah usia, makanya ada banyak benda yang hampir nak dilupakan termasuklah kewujudan belog ini. ahahahahahaha..

harituh merungut pasal dudok rumah goyang kaki tak tahu nak buat ape, then sekarang merungut lagi pasal tak cukup kaki tangan banyak kerja woii nak buat..last last tak tahu nak buat mana satu sampai laa dudok merepek membebel kat belog nie haa..

here are some life updates laa..

1. anak pokcik mail nie dah pun melanjutkan pengajian beliau (cehh..acah2 feeling ahli parlimen) dalam bidang agrotechnology. hahahahahaha.. kira sekarang dah jadik student balik dengan harapan nak mendapatkan bachelor in science (hons) agrotechnology & plantation management. yea tahu..mungkin ade cik kiah yang macam jiran sebelah rumah aku curios pasaipaa laa budak nie dulu buat dip science then laa nie dok pii sambung mengaji ladang pulak??.. engko simpan je dulu soklan cepumas yang berlegar legar kat medula oblongata ko tuh pasal aku tak berhasrat lagi nak tulih entry pasal tuh..malas woii nak type pepanjang..


2. geng nasik kukus dah grad on time &bawak haluan masing masing..


lihat laa muka muka keterujaan tuh,,despite of those good things and hardships yang dihadap for those 3 years diploma..at last berjaya jugak masing masing managed grad on time. ohh..fortunately mama khuii guna candy cam untuk mengabdikan foto nie, maka nya tak laa nampak sangat muka aku yang kalah sotong salai terlebih gram woii..


tang yang part geng nasik kukus dah bawak haluan memasing tuh, bukan bermakna kiteorang berpecah ehh.jangan nak spekulasi sangat..aku tumbokk kang...mane boleh woii..mereka nie saja yang dah fully adapt dengan masalah ketidakstabilan emosi  dan silent hour aku..ahahahaha..jumpe laa berapa banyak membe pun lepas nie, but these people are the most precious one that i ever had..haa..dah cakap omputih sampai haaa..

zati al unte - sambung degree in forensic analysis dekat uitm shah alam. masih menghitung hari bila nya beliau dah enchikk pizi nak mendirikan masjid.ahahahaha..eksaited woii..setelah berjumpa dengan beliau masa konvo harituh, zati terlihat semakin matang dan dewasa apabila beliau dah naik bas sorang sorang pii kelas n the most impresive thing beliau tidak lagi memerlukan khidmat roomate nye untuk menemani beliau pergi ke toilet. ahahaahahaha.. tapi tuh laa zatie cakap dye sedih pasal tak jumpe lagi clan yang sekepala.

ekin lala be**k oren - dalam usaha menempa nama sebagai wanita bekerjaya tanpa menghiraukan orang lain yang sibok dok pujok beliau suroh sambung degree. masih jugak macam lala yang dulu, still akan ada episod episod tragic dalam hidop beliau yang dikongsikan dekat group wasep. tapi dalam banyak banyak benda aku paling rinduu tang dye menempel hari hari dok buat kunjungan hormat selang 30 minit sekali dekat bilik kami dulu..

mama khuii -  i dok perhati je mama khuii nie, makin hari makin gojes plus hot pulakk beliau. mama pun sama macam zati jugak dekat shah alam tapi dye budak foodtech woii..dalam 5 orang nie, beliau laaa yang paling rational dan boleh cakap macam ibu keladi laa..ahahahaha..selalu berada dekat tengah tengah dan at last beliau pulak yang dilema. ahahahahahaha..

dee neolopak celopp - deeyana nie macam tuh laa jugak..tak berubah pun beliau nie. overeksaited dan sendawa kuat tuh tetap tak hilang biarpun sekarang dah jadik multi tasking assistant dekat klinik. dulu masa dip, dye pernah menanam cita cita nak kerja dekat hospital even jadik cleaner pun takpe katenye,.masih lagi menunggu offer nak sambung degree and hopefully dye dapat laa..aminn..

rasanye setakat nie je laa dulu,,tak mampu dah makk nak tulih pepamjang..





Tuesday, 2 June 2015

Random Q&A for freshie uitm jengka pahang


Assalamualaikum.

I dedicate this entry specially for those newbies students in uitm jengka Pahang.

Alololololo, jadah hang speaking omputih pulak dah.

Okeyh laa, nie adalah julung julung kalinya aku buat entry berbentuk Q&A. selama nie entry2 nye hanye lah membebel pasal hidup tuan punye belog sahajo. Pun begitu, diharapkan entry nie sikit sebanyak dapat tolong laa engkorang untuk adapt dengan life as a university student di bumi jengkalifornia.

Ehh, aku cukup menyampah dengan perkataan jengkalifornia tersebut. Cakap jengka cukup dah laa. Nak ajet ajet pulak nakk..
  • ·              Macam mane nak tahu jadual kuliah n klass kite??

Ohh..that gonna be easy laa adek. Ahahahaha. For newbies engkorang harus laa tabah dah gigih sikit bila nak carik jadual nie. Sehari before klass start adalah wajib bagi engkorang untuk tawaf satu kampus tuh supaya engkorang familiar dengan bangunan n semua blok blok yang ade. Bear in mind that klass bagi setiap subjek bukan dekat satu tempat sahajo. Engkorang akan sentiasa bermigrasi. Pasal jadual pulak sila laa menjejak notice board fakulti masing masing. Memang dia akan tampal dekat situh haa. Psttt..untuk budak dip sains, hangpa punye jadual ade tampal dekat notice board level bawah dekat blok cendana area infrasciencetech nuh. Satu lagi option, engkorang beleh jugak browse through icress, tapi kind of rumit sikit laa pasal hangpa kena susun pulak jadual tuh sendiri.
·         
  •          Nak apply ptptn acano ehh??

Haishh..tak menyempat laa hangpa. Memula sekali engkorang kena beli num pin dekat bsn terlebih dahulu. Then u should fill up the online form, pastuh nanti pihak ptptn akan proses laa. Ohh bukan terhenti di situh sahajo, engkorang kena sentiasa alert dengan memo dekat notice board yang ade dekat each blok kompleks tun Fatimah or kolej dato Bahaman pasal penyerahan borang perjanjian ptptn tuh. Masa nie banyak laa sikit kerja sebab engkorang kena print out dokumen perjanjian yang dia attach kat email, then kena cari cop pengesahan segala bagai. Yang lain lain tuh pii belajar survive sendiri.
·        
  •      Pergi klass nak pakai ape n macam mane??

This is the crucial part that should be noted. Seriously noted dikk. Pasaipaa uitm ada sahsiah rupa diri. Hangpa kalau langgar sahsiah rupa diri nie alamatnye melayang laa duit limapulohhinggit anda bagi setiap kesalahan. Hari isnin, rabu n jumaat adalah hari formal so hangpa should dress up ikut etika pemakaian formal. Isnin, for girls, hangpa wajib pakai baju kurung, kasut bertutup ehh. Pakai sandal mahupun selipar pun tak boleh pasai membe harituh pernah kena tahan dengan hea. Untuk boys, isnin engkorang kena pakai kemeja, slack n tie.kasut tuh hitam ala ala bapak kite bawak pii office tuh haa. Hari rabu pulak engkorang boleh pakai baju korporat fakulti masing masing. Awal awal nie hangpa memang tadok lahh dan hanya mampu melihat senior sahajo. Untuk jumaat pulak for girls baju kurang laa kan.exactly macam hari isnin tuh. Pemakaian jenis jenis jubbah or maxi dress hakak tak sure laa dikk pasai harituh katanye tak boleh sebab ade rumours cakap depa kena sound jugak. Tapi aku redah je kasi pakai. Boys, saham korang boleh laa up sikit pasai dok segak segak boleh pakai baju melayu haa time pii kelas. Satu lagi kad matrik adalah benda wajib yea bebudak. Budak part one macam korang, aku tak risau sangat laa pasai boleh jamin kad matrik tuh sentiasa tergantung setia di leher hangpa. Baguih baguih. Ohh maybe some parts ade yang kurang, pasai aku pun selalu fail bab sahsiah rupa diri nie. Untuk more precise, engkorang boleh refer memo sahsiah rupa diri tuh sendiri.ok.
·        
  •        Nak keluar pii bandar jengka nak naik ape pulak??

Yang nie toksah bimbang laa dikk. Pasai uitm ade sediakan kemudahan van untuk hangkot hangpa pii bandar jengka nuh. Nampak kan van kaler putih n van sekolah kaler kuning tuh??.hangpa naik je laa yang tuh. Sekali pii bandor bayar seringgit. Balik pun seringgit jugak. Senang kan.
·        
  •     Ada ape ehh dekat bandar jengka??

Hak nie hangpa pii survey sendiri. Aku malaih nak cerita. Jangan under n over estimate pulak ehh.
·         
  •      Apa yang best dekat bandor jengka??

Ehh tanya lagi. Bagi aku yang paling best adalah pasar malam tiap hari petang sabtu tuh. Sangat besar, panjang n sesak weh. Segala macam hado. Tapi still best pasai banyak gila makanan. Hahahahaha.free free nanti boleh laa hangpa pii menjejak pasar malam tuh.
·        
  •     Macam mana nak kutip kupon??

Ohh mesti hangpa curious kan natang ape kupon nie?. Nie bukan laa kupon hari kantin yea bebudak. Kupon ini adalah benda wajib yakni tiket yang boleh jamin hangpa dudok kolej next sem n seterusnya. Zaman aku dulu, kitaorang sanggup bermatian demi kupon nie.sanggup bergadoh dengan jpk bagai. Tapi hangpa jangan ikot pulak. Kutip laa kupon tuh dengan sebaiknya. Simpan kupon tuh baik baik ehh, jangan cicir or kena curik pulak. Sebab by the end of semester one, time hangpa nak apply kolej untuk next sem, hangpa kena tampal sekali kupon nie dekat borang permohonan kolej. At least kena ade 17 kupon. Lagi banyak lagi baguih. Kena rajin laa pii aktiviti under kolej, mpp n university laa. Bila join aktiviti, baru depa kasi hangpa kupon. Cemana nak tau ade aktiviti ke tak n dekat mane?. Hangpa kena sentiasa alert dengan setiap memo yang naik dekat notice board blok yang engkorang dudok dekat kolej nuh.
·         
  •      Kalau takde n tak cukop kupon cemana pulak??

If tak cukop kupon, engorang dah tak menepati syarat wajib untuk apply kolej. Boleh cakap macam tak layak laa dapat kolej sem dua nanti. Maknenye kena pii sewa rumah or bilik pulak laa. Tapi selalunye upk nie takde laa kejam sangat nak gagalkan permohonan korang yang tak cukop satu dua kupon tuh. Dia akan kasi jugak tapi ade proseduer lain laa. Hangpa kena buat rayuan segala bagai. Tapi jangan underestimate n take granted laa, pasai kengkadang hangin depa nie lain sikit nak nak pulak bila batch ramai macam engkorang nie.


Rasenye sampai sini je laa dulu pasai aku tak boleh pikir dah soklan ape. Tapi if korang ade pape nak tanye boleh laa left comment n tanye dekat situh. Inshaallah mane boleh jawab, aku tolong jawabkan. Untuk bebudak freshie dip sains, kott korang ade soklan pun boleh tanye jugak. Lagi laa aku tahu nak jawab macam mane. Pasai fakulti laen tuh, hakak tak expert sangat. Tapi still bolh tolong jugak mane2 yang tahu.

Ok. Papai.


Assalamualaikum.

Tuesday, 26 May 2015

diploma sains uitm #part 2 n last..


assalamualaikum..

cenggini laa bila dah menyandang title budak diploma tunggu offer degree pastuh dudok rumah hari hari goyang kaki taktahu nak buat apa dan kesudahannya terpaksa menadah telinga dapat lecture free dari omma dan aboh terchenta gituh haa,

intro dah acah acah bajet baguih pasal dah berkurun tak hapdate belog.

motif nye hari nie nak share ahh experience time jadik student diloma sains uitm dulu. before this haku dah pernah tulih satu entry pasal part one dip sains. tapi memandangkan dah semakin tua nie, makk dah tak mampu dah nak tulih entry pepanjang macam dulu tambah pulak banyak lagi hal hal negara like gst serta 1MDB yang harus diambil serius ketika ini. 

puihhh, lawak acah acah dewasa sekarang nie.

ok laa straight forward.

bagi aku diploma sains is kinda a tough course laa wehh. nak nak lagi bagi golongan yang tak berapa hebat macam aku nie haa. tambah pulak aku memang menyampah gila dengan maths. buat add maths time dekat maktab dulu pun aku dah rase azab sangat nie kan pulak nak berchenta dengan calculus. memang tak berjodoh laa cerita dia. 

yang tiga subjek core sains tuh memang engko tak boleh nak lari laa kan. pasal BIO, PHYZIK & CHEMIZ tuh memang dah kena hadap sem satu sampai sem enam (time batch aku dulu).tapi latest batch sampai sem lima sahajo.

bercerita pasal calculus. 

pasal calculus nie je boleh buat aku jadik repeat paper, tak cukup dengan tuh dia kasi aku carry paper, ending nya dengan izin ALLAH, calculus nie jugak antara subjek yang buat aku jadik dean list for the first n last time cenggituh haa. padahal orang lain memang semedang dean list siap ANC bagai lagi. nampak betapa tragis nye hidop aku dengan si calculus nie.

in advance cerita aku dengan si calculus nie.

bagi student dip sains engko wajib berjinak jinak demgan calculus nie ketika sem satu lagi ehh adik adik. masa tuh calculus nie masih mentah lagi so nama dia PRE CALCULUS. bagi membe membe aku yang hebat, precalculus nie pejam mata je dah boleh dapat A. time nie alhamdulilah aku still pass lagi pre calculus even dapat C pun time tuh. 

bila dah masuk sem 2, calculus tukar jadik CALCULUS 1. dekat sini laa aku dah start sangkot. dulu aku selalu rase yang faktor abohh sakit teruk banyak influence result aku time sem dua nie, tapi bila dah dipikir balik, macam bodoh pulak kan.siapa aku nak menyalahkan takdir yang titik tolaknye memang bergantung pada usaha dan tawakal aku pada ALLAH. bila aku dah fail calculus one, so time part three aku tak boleh nak ambik calculus two sama sama dengan classmate. sistem uitm selagi hang tak lepas subjek uni selagi tuh hang kena repeat, tapi repeat pun bukan nak tunggu sampai hang lepaih,,tiga kali repeat je dia kasi nakk. dah sampai tiga kali tak lepaih jugak, dismiss ahh cerita dia. macam sweet je kan bunyik dismiss tuh padahal hakikatnye depa buang kite dari uitm.sekian terima kasih. 

so kira sem tiga aku dah menyandang title repeater untuk calculus one, but still alhamdulilah time tuh motivation nak lulus tuh sangat tinggi, at last dapat jugak lulus dengan cemerlang. part four aku kena carry paper CALCULUS 2 yang membe aku dah lulus dah pun. tapi time tuh aku tak boleh nak carry paper tuh pasal banyak clash class.

dah naik part five baru laa aku boleh ambik paper calculus two.tinggal satu sem je lagi nak grad. gila hang aku time tuh mindset aku memang taknak repeat dah pasal last sem aku nak masok klass macam biase. tapi tuh laa mindset je power, dia punya usaha tuh macam haram jugakk. taktahu la pasal ape yang buat aku anak tirikan sangat subjek nie. sampaikan result final sem part 5 aku subjek lain semua A tapi calculus two dapat F bak hang, serupa tak payah ambik je pasal dapat 0.00 for calculus.

sudahnye part six harituh aku repeat pulak si calculus two nie. ini kali memang tak main main dah. suka ke tak memang aku paksa dan gagahkan diri jugak hadap calculus nie sampai muntah. tapi ALLAH memang sangat banyak tolong aku time nie, nak habaq untuk kali pertama dalam hidop bila aku buat maths and calculation time tuh, setitik air mata pun tak meleleh. padahal sebelom nie dah bertan dah menangis even dari tadika lagi bila omma suruh tulih num 8 tapi aku tak reti. ahahahaha.
dugaan pun boleh tahan tough jugak time nie, setiap kali nak test or quiz calculus esoknya, malam sebelum tuh mesti aku ade test bio. balik test bio baru laa boleh study maths. logiknya memang rase tak dapat nak cover laa kan untuk maths, tapi still ALLAH kasi keberkatan masa, even singkat tapi still sempat study semua. disebabkan dah selalu ditrain sebegituh, jalan takdirnya final exam part 6 harituh, gap antara paper AGR dengan calculus tak sampai sehari pun. engko gila, acono den nak study?? sasau menggelabah dah time tuh. ade ke gile paper AGR petang rabu habeh pukul 5 esok pagi calculus pukul 9. meninggal dah rase. tapi tuh laa cantiknya aturan ALLAH sebelum nie, kira aku dah boleh laa manage time and divide masa elok elok kasi fokus dua dua subjek. alhamdulilah.

satu benda je yang aku pegang time dip harituh tiap kali aku rase down, bodoh tak pandai macam orang lain, tak reti maths macam orang lain. which is aku study ambik dip sains nie bukan tujuan atau nawaitu utama semata nak dapat dekan semedang tiap sem tapi more to nak dapat ilmu tuh lagi penting. abohh selalu pesan kalo kita aim nak dapat dekan, so kita dapat dekan je laa semata. gila siape taknak kan dapat dekan semata??. tapi nie ayat makan dalam punya nakkk..

bila kita dapat dekan semata, kita hanya dapat dekan tuh sahajo. tak merasa laa nak jadik repeater nak carry paper, tapi hang jangan menanam cita cita nak jadik repeater. aku sepokk kang. bila dah jadik cenggini baru laa aku rase macam mane kengkawan aku yang dulunye tak perform dalam studies yang tak berapa nak nasib baik even dah usaha mengalahkan hape pasal rezeki nya bukan dekat situh. kiranye aku belajar betapa susah nak bangkit bertatih balik nak dapat macam orang lain. nak pujuk motivate diri ubah mindset nak kasi berjaya. sebab kesahh ape pasal aku budak dean list yang memang semata belajar untuk dapat pointer tinggi, tak gituh??

ok chopp, aku bukan kutok budak dean list ehh, hangpa hebatt.sungguh berkalii ganda hebatt dari aku. motifnye nak cakap kite kena laa pikir balik nawaitu sebenar kite belajar nie untuk dean list semata ke, untuk dapat kerja baguih baguih je ke??..ye dokk?? ke untuk dapat ilmu dan redha ALLAH.

sekian, cakap tak panjang tapi berjela jela je..ahahahaha

Sunday, 25 January 2015

entry takde paedah...

assalamualaikum..

well,,rase lama gila tak hapdate pape syok sendiri membebel sesorang tak tentu hala kat sini. ini serius punye lama ehh..

macam biase, hari hari dah terasa yang umur nie dah menjejak usia emas dah. hoiii..apesal cepat sangat umoq naik duapuluhsatu tahun nie. macam macam jadik, segala benda nak kena hadap, lab report assingments tutorial tuh memang dah jadik staple diet, hari hari kena telan even dah naik muntah hijau. tambah pulak pojek n thesis, yeah a good compliment yang boleh buat fius otak terburai hancur pii mano pun taktahu.sabit pulak masalah jiwa kacau,sehat tak sehat nie (painkiller dah bertukaq jadik ulam ulaman), plus hidung gatal makan belacan lagi.hailaaaaaa..

Allahhu rabbi..
mengeluh tak sudah..baru kena test sikit, dah macam hape je..

instead of nak cerita satu satu benda yang jadik,baik laa kite shortform kan je. sebab muka den dah nak tersembam kat meja study.takpe2 mari laa mengigih dan mengagah kan diri.

  • sekarang dah jadik budak final sem yang tak cukup tanah terkejor deadline untuk segala bagai.
  • masih lagi bertempek dekat dalam kolej padahal harituh dah acah acah jadik NR kejap tapi tak kesampaian bilamane memasing pii acah acah merayu, kena maki barang sekajang dua,at last dapat laa kunci bilik.
ehh..tuh je kowt..rase tadi macam banyak sangat je. tetibe idea hilang lost pii mano pun taktahu..tak paedah langsung pii menulih kat sini.ahahahahaha..acah acah nak jejak kasih membebel sorang sorang.

p/s:  dan untuk awak..heppi besday,sorry n tengs untuk semua..