Tuesday, 2 June 2015

Random Q&A for freshie uitm jengka pahang


Assalamualaikum.

I dedicate this entry specially for those newbies students in uitm jengka Pahang.

Alololololo, jadah hang speaking omputih pulak dah.

Okeyh laa, nie adalah julung julung kalinya aku buat entry berbentuk Q&A. selama nie entry2 nye hanye lah membebel pasal hidup tuan punye belog sahajo. Pun begitu, diharapkan entry nie sikit sebanyak dapat tolong laa engkorang untuk adapt dengan life as a university student di bumi jengkalifornia.

Ehh, aku cukup menyampah dengan perkataan jengkalifornia tersebut. Cakap jengka cukup dah laa. Nak ajet ajet pulak nakk..
  • ·              Macam mane nak tahu jadual kuliah n klass kite??

Ohh..that gonna be easy laa adek. Ahahahaha. For newbies engkorang harus laa tabah dah gigih sikit bila nak carik jadual nie. Sehari before klass start adalah wajib bagi engkorang untuk tawaf satu kampus tuh supaya engkorang familiar dengan bangunan n semua blok blok yang ade. Bear in mind that klass bagi setiap subjek bukan dekat satu tempat sahajo. Engkorang akan sentiasa bermigrasi. Pasal jadual pulak sila laa menjejak notice board fakulti masing masing. Memang dia akan tampal dekat situh haa. Psttt..untuk budak dip sains, hangpa punye jadual ade tampal dekat notice board level bawah dekat blok cendana area infrasciencetech nuh. Satu lagi option, engkorang beleh jugak browse through icress, tapi kind of rumit sikit laa pasal hangpa kena susun pulak jadual tuh sendiri.
·         
  •          Nak apply ptptn acano ehh??

Haishh..tak menyempat laa hangpa. Memula sekali engkorang kena beli num pin dekat bsn terlebih dahulu. Then u should fill up the online form, pastuh nanti pihak ptptn akan proses laa. Ohh bukan terhenti di situh sahajo, engkorang kena sentiasa alert dengan memo dekat notice board yang ade dekat each blok kompleks tun Fatimah or kolej dato Bahaman pasal penyerahan borang perjanjian ptptn tuh. Masa nie banyak laa sikit kerja sebab engkorang kena print out dokumen perjanjian yang dia attach kat email, then kena cari cop pengesahan segala bagai. Yang lain lain tuh pii belajar survive sendiri.
·        
  •      Pergi klass nak pakai ape n macam mane??

This is the crucial part that should be noted. Seriously noted dikk. Pasaipaa uitm ada sahsiah rupa diri. Hangpa kalau langgar sahsiah rupa diri nie alamatnye melayang laa duit limapulohhinggit anda bagi setiap kesalahan. Hari isnin, rabu n jumaat adalah hari formal so hangpa should dress up ikut etika pemakaian formal. Isnin, for girls, hangpa wajib pakai baju kurung, kasut bertutup ehh. Pakai sandal mahupun selipar pun tak boleh pasai membe harituh pernah kena tahan dengan hea. Untuk boys, isnin engkorang kena pakai kemeja, slack n tie.kasut tuh hitam ala ala bapak kite bawak pii office tuh haa. Hari rabu pulak engkorang boleh pakai baju korporat fakulti masing masing. Awal awal nie hangpa memang tadok lahh dan hanya mampu melihat senior sahajo. Untuk jumaat pulak for girls baju kurang laa kan.exactly macam hari isnin tuh. Pemakaian jenis jenis jubbah or maxi dress hakak tak sure laa dikk pasai harituh katanye tak boleh sebab ade rumours cakap depa kena sound jugak. Tapi aku redah je kasi pakai. Boys, saham korang boleh laa up sikit pasai dok segak segak boleh pakai baju melayu haa time pii kelas. Satu lagi kad matrik adalah benda wajib yea bebudak. Budak part one macam korang, aku tak risau sangat laa pasai boleh jamin kad matrik tuh sentiasa tergantung setia di leher hangpa. Baguih baguih. Ohh maybe some parts ade yang kurang, pasai aku pun selalu fail bab sahsiah rupa diri nie. Untuk more precise, engkorang boleh refer memo sahsiah rupa diri tuh sendiri.ok.
·        
  •        Nak keluar pii bandar jengka nak naik ape pulak??

Yang nie toksah bimbang laa dikk. Pasai uitm ade sediakan kemudahan van untuk hangkot hangpa pii bandar jengka nuh. Nampak kan van kaler putih n van sekolah kaler kuning tuh??.hangpa naik je laa yang tuh. Sekali pii bandor bayar seringgit. Balik pun seringgit jugak. Senang kan.
·        
  •     Ada ape ehh dekat bandar jengka??

Hak nie hangpa pii survey sendiri. Aku malaih nak cerita. Jangan under n over estimate pulak ehh.
·         
  •      Apa yang best dekat bandor jengka??

Ehh tanya lagi. Bagi aku yang paling best adalah pasar malam tiap hari petang sabtu tuh. Sangat besar, panjang n sesak weh. Segala macam hado. Tapi still best pasai banyak gila makanan. Hahahahaha.free free nanti boleh laa hangpa pii menjejak pasar malam tuh.
·        
  •     Macam mana nak kutip kupon??

Ohh mesti hangpa curious kan natang ape kupon nie?. Nie bukan laa kupon hari kantin yea bebudak. Kupon ini adalah benda wajib yakni tiket yang boleh jamin hangpa dudok kolej next sem n seterusnya. Zaman aku dulu, kitaorang sanggup bermatian demi kupon nie.sanggup bergadoh dengan jpk bagai. Tapi hangpa jangan ikot pulak. Kutip laa kupon tuh dengan sebaiknya. Simpan kupon tuh baik baik ehh, jangan cicir or kena curik pulak. Sebab by the end of semester one, time hangpa nak apply kolej untuk next sem, hangpa kena tampal sekali kupon nie dekat borang permohonan kolej. At least kena ade 17 kupon. Lagi banyak lagi baguih. Kena rajin laa pii aktiviti under kolej, mpp n university laa. Bila join aktiviti, baru depa kasi hangpa kupon. Cemana nak tau ade aktiviti ke tak n dekat mane?. Hangpa kena sentiasa alert dengan setiap memo yang naik dekat notice board blok yang engkorang dudok dekat kolej nuh.
·         
  •      Kalau takde n tak cukop kupon cemana pulak??

If tak cukop kupon, engorang dah tak menepati syarat wajib untuk apply kolej. Boleh cakap macam tak layak laa dapat kolej sem dua nanti. Maknenye kena pii sewa rumah or bilik pulak laa. Tapi selalunye upk nie takde laa kejam sangat nak gagalkan permohonan korang yang tak cukop satu dua kupon tuh. Dia akan kasi jugak tapi ade proseduer lain laa. Hangpa kena buat rayuan segala bagai. Tapi jangan underestimate n take granted laa, pasai kengkadang hangin depa nie lain sikit nak nak pulak bila batch ramai macam engkorang nie.


Rasenye sampai sini je laa dulu pasai aku tak boleh pikir dah soklan ape. Tapi if korang ade pape nak tanye boleh laa left comment n tanye dekat situh. Inshaallah mane boleh jawab, aku tolong jawabkan. Untuk bebudak freshie dip sains, kott korang ade soklan pun boleh tanye jugak. Lagi laa aku tahu nak jawab macam mane. Pasai fakulti laen tuh, hakak tak expert sangat. Tapi still bolh tolong jugak mane2 yang tahu.

Ok. Papai.


Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment