assalamualaikum..
cenggini laa bila dah menyandang title budak diploma tunggu offer degree pastuh dudok rumah hari hari goyang kaki taktahu nak buat apa dan kesudahannya terpaksa menadah telinga dapat lecture free dari omma dan aboh terchenta gituh haa,
intro dah acah acah bajet baguih pasal dah berkurun tak hapdate belog.
motif nye hari nie nak share ahh experience time jadik student diloma sains uitm dulu. before this haku dah pernah tulih satu entry pasal part one dip sains. tapi memandangkan dah semakin tua nie, makk dah tak mampu dah nak tulih entry pepanjang macam dulu tambah pulak banyak lagi hal hal negara like gst serta 1MDB yang harus diambil serius ketika ini.
puihhh, lawak acah acah dewasa sekarang nie.
ok laa straight forward.
bagi aku diploma sains is kinda a tough course laa wehh. nak nak lagi bagi golongan yang tak berapa hebat macam aku nie haa. tambah pulak aku memang menyampah gila dengan maths. buat add maths time dekat maktab dulu pun aku dah rase azab sangat nie kan pulak nak berchenta dengan calculus. memang tak berjodoh laa cerita dia.
yang tiga subjek core sains tuh memang engko tak boleh nak lari laa kan. pasal BIO, PHYZIK & CHEMIZ tuh memang dah kena hadap sem satu sampai sem enam (time batch aku dulu).tapi latest batch sampai sem lima sahajo.
bercerita pasal calculus.
pasal calculus nie je boleh buat aku jadik repeat paper, tak cukup dengan tuh dia kasi aku carry paper, ending nya dengan izin ALLAH, calculus nie jugak antara subjek yang buat aku jadik dean list for the first n last time cenggituh haa. padahal orang lain memang semedang dean list siap ANC bagai lagi. nampak betapa tragis nye hidop aku dengan si calculus nie.
in advance cerita aku dengan si calculus nie.
bagi student dip sains engko wajib berjinak jinak demgan calculus nie ketika sem satu lagi ehh adik adik. masa tuh calculus nie masih mentah lagi so nama dia PRE CALCULUS. bagi membe membe aku yang hebat, precalculus nie pejam mata je dah boleh dapat A. time nie alhamdulilah aku still pass lagi pre calculus even dapat C pun time tuh.
bila dah masuk sem 2, calculus tukar jadik CALCULUS 1. dekat sini laa aku dah start sangkot. dulu aku selalu rase yang faktor abohh sakit teruk banyak influence result aku time sem dua nie, tapi bila dah dipikir balik, macam bodoh pulak kan.siapa aku nak menyalahkan takdir yang titik tolaknye memang bergantung pada usaha dan tawakal aku pada ALLAH. bila aku dah fail calculus one, so time part three aku tak boleh nak ambik calculus two sama sama dengan classmate. sistem uitm selagi hang tak lepas subjek uni selagi tuh hang kena repeat, tapi repeat pun bukan nak tunggu sampai hang lepaih,,tiga kali repeat je dia kasi nakk. dah sampai tiga kali tak lepaih jugak, dismiss ahh cerita dia. macam sweet je kan bunyik dismiss tuh padahal hakikatnye depa buang kite dari uitm.sekian terima kasih.
so kira sem tiga aku dah menyandang title repeater untuk calculus one, but still alhamdulilah time tuh motivation nak lulus tuh sangat tinggi, at last dapat jugak lulus dengan cemerlang. part four aku kena carry paper CALCULUS 2 yang membe aku dah lulus dah pun. tapi time tuh aku tak boleh nak carry paper tuh pasal banyak clash class.
dah naik part five baru laa aku boleh ambik paper calculus two.tinggal satu sem je lagi nak grad. gila hang aku time tuh mindset aku memang taknak repeat dah pasal last sem aku nak masok klass macam biase. tapi tuh laa mindset je power, dia punya usaha tuh macam haram jugakk. taktahu la pasal ape yang buat aku anak tirikan sangat subjek nie. sampaikan result final sem part 5 aku subjek lain semua A tapi calculus two dapat F bak hang, serupa tak payah ambik je pasal dapat 0.00 for calculus.
sudahnye part six harituh aku repeat pulak si calculus two nie. ini kali memang tak main main dah. suka ke tak memang aku paksa dan gagahkan diri jugak hadap calculus nie sampai muntah. tapi ALLAH memang sangat banyak tolong aku time nie, nak habaq untuk kali pertama dalam hidop bila aku buat maths and calculation time tuh, setitik air mata pun tak meleleh. padahal sebelom nie dah bertan dah menangis even dari tadika lagi bila omma suruh tulih num 8 tapi aku tak reti. ahahahaha.
dugaan pun boleh tahan tough jugak time nie, setiap kali nak test or quiz calculus esoknya, malam sebelum tuh mesti aku ade test bio. balik test bio baru laa boleh study maths. logiknya memang rase tak dapat nak cover laa kan untuk maths, tapi still ALLAH kasi keberkatan masa, even singkat tapi still sempat study semua. disebabkan dah selalu ditrain sebegituh, jalan takdirnya final exam part 6 harituh, gap antara paper AGR dengan calculus tak sampai sehari pun. engko gila, acono den nak study?? sasau menggelabah dah time tuh. ade ke gile paper AGR petang rabu habeh pukul 5 esok pagi calculus pukul 9. meninggal dah rase. tapi tuh laa cantiknya aturan ALLAH sebelum nie, kira aku dah boleh laa manage time and divide masa elok elok kasi fokus dua dua subjek. alhamdulilah.
satu benda je yang aku pegang time dip harituh tiap kali aku rase down, bodoh tak pandai macam orang lain, tak reti maths macam orang lain. which is aku study ambik dip sains nie bukan tujuan atau nawaitu utama semata nak dapat dekan semedang tiap sem tapi more to nak dapat ilmu tuh lagi penting. abohh selalu pesan kalo kita aim nak dapat dekan, so kita dapat dekan je laa semata. gila siape taknak kan dapat dekan semata??. tapi nie ayat makan dalam punya nakkk..
bila kita dapat dekan semata, kita hanya dapat dekan tuh sahajo. tak merasa laa nak jadik repeater nak carry paper, tapi hang jangan menanam cita cita nak jadik repeater. aku sepokk kang. bila dah jadik cenggini baru laa aku rase macam mane kengkawan aku yang dulunye tak perform dalam studies yang tak berapa nak nasib baik even dah usaha mengalahkan hape pasal rezeki nya bukan dekat situh. kiranye aku belajar betapa susah nak bangkit bertatih balik nak dapat macam orang lain. nak pujuk motivate diri ubah mindset nak kasi berjaya. sebab kesahh ape pasal aku budak dean list yang memang semata belajar untuk dapat pointer tinggi, tak gituh??
ok chopp, aku bukan kutok budak dean list ehh, hangpa hebatt.sungguh berkalii ganda hebatt dari aku. motifnye nak cakap kite kena laa pikir balik nawaitu sebenar kite belajar nie untuk dean list semata ke, untuk dapat kerja baguih baguih je ke??..ye dokk?? ke untuk dapat ilmu dan redha ALLAH.
sekian, cakap tak panjang tapi berjela jela je..ahahahaha
No comments:
Post a Comment