Monday, 1 September 2014

ke trip agr 262 pulak kite


assalamualaikum..

yang sebenarnye mata aku dah ngantuk sesangat sampaikan dah kasi tutup habeh segala macam report yang nak dihantor. tapi apekan daya pulak, aku telah merayau rayau di blog yang ntahpape nie. rase macam terpanggil pulak nak menyemak dekat sini. ehehhehe, ayat macam ntahpape, sebab aku pun taktahu aku tulih ape sebenarnye..



mari laa berkenalan dengan klassmate aku yang baru..ahahaha..(khurul,farha,rida,dee,emma,tuanpunyeblog,lala & zatie). 
yang muka baru si rida ngan farha je. yang lain tuh muka dah basi jadik klassmate 5 sem.

harituh klass aku pergi trip agr (major crop) dekat sg.tekam dengan kuala selangor. patotnye di saat nie aku tengah bersusah payah menulih report tersebut tapi tak sengaja pulak aku nak merepotkan trip tuh dekat belog nie.tak memasal sungguh kan. lain kena buat lain pulak dok pii buat.


di pagi yang hening..puihhh hening sangat laa kan..dok berkumpul before naik bas.ko tengok si zatie, siap berhanger baju lagi haa..terkejot iolls dari jauh.



disebabkan frust tak dengar ape2 yang pegawai tuh cakap, kami telah mengambil keputusan untuk berselfie. sekurang kurangnye dapat jugak mengubat luka di hati nie sebab tak dapat pape input..haishhh..

sewaktu di ladang kelapa sawit.this time input dapat, tapi free pulak panas hati kite nie. 
nie laa klassmate iolls semua sekali. 


dulu time dekat maktab adalah menjadik tradisi bergambar disamping bas maktab.walaupun yang sebenarnye lipis tuh takde bas maktab lagi time batch aku dulu.even bergambar dengan bas maktab lain pun dah rase happy loncat2 sampai awan..hamboihh over!!.dan tradisi masih diteruskan,kali nie bersame bas utim pulak..ahahahaha..mesti pokcik driver kat belakang tuh terasa bangga sebab dapat berselfie dengan kami..ahahahaha..banggang pulak..



setelah tamat berfoya-foya dengan poyonye dekat ladang kelapa sawit, weolls telah bergerak pii melawat ladang koko pulak. time dekat ladang koko nie, iolls terlebihh semangat pulak. belum turun bas lagi dah rase kekaguman melihat pokok pokok koko tersebut. tak pernah tengok kowt. rase macam hebat dan terharu pulak diberi peluang beramah mesra bersama pokok koko.hailaaa..


sis lala kite bersama pokok koko yang digraftingkan. dalam klass bapak laa terpingga pingga bab propagation & grafting nie. jadah apekebenda pun aku dok paham dia buat guane. tapi setelah melihat dengan matakepala sendiri, baru laa terasa macam 
"laaa..macam nie rupenyee.."

sewaktu diladang koko nie jugak, iolls telah dipakse rela untuk menanam pokok koko.cehhh,,tanam laa sangat kan,,padahal tolong cangkol2 masokkan tanah je.ehh..peduli pulak,,ayat mesti kasi gempak kan. pada mulanye, aku malas nak buat sebab aku bukanlah seorang yang suka nak menvoluenteerkan diri aku, namun setelah dipetik nama oleh miss suleha, terpakasa jugak aku memaniskan muka di bawah terik matahari dan mengambik cangkol tersebot. bukan ape, akak akak dan abam abam sains nie taknak laa menunjukkan kehebatan kami memegang cangkol sebab weolls biase pegang inoculating loop je. nanti tercalar pula hati hati adek adek ladang nie..ahahahaha

dan macam biase, biarpun terik matahari dok memancar mancar.tapi kami masih tegar jugak nak bergambor.
ahahaha..survival habeh di ladang koko.

habeh cerita di ladang koko, the journey just begin bilamana kiteowg baru nak gerak ke kuala selangor. bangun, makan, tido balik, bangun balik still tak sampai jugak kuala selangor. hamboihh jaoh bebenow sampaikan dah rase macam sotong disalai di atas bas pula. sesampainye di kuala selangor, memasing dah menyotong penat tak larat & the best part is satu bilik kena sumbat 8 orang. seriously, ini laa hakikat kehidupan yang sebenar.ahahahaha..

bila dah settle segala macam benda kat bilik, baru laa terhegeh hegeh nak mencari makanan. hah,,lupa pulak,,fyi,aku dapat rasekan trip nie sangat pelik dari trip2 yang pernah join sebelum nie, mana tidaknye ko diberi kebebasan sepenuhnya. mungkin ini gamaknye cara student uni pergi trip.ahahahaha..





nak dijadikan cerita, jenoh jugak laa kami dok menunggu makanan nak sampai..time ambik order bukan main berkaliber lagi si mamak tersebut bertanyakan "nak ayam???" dekat setiap sorang. punya laa lambat makanan nak datang, sampaikan dah habeh kiteowang membahan sate si aphdhal nie belanja, tukang belanja sate pun dah dua tiga gelas air dia sapu, dari dok terkekek bergelak, pungpangpungpang bercerita membahan orang, sampaikan masing masing dah tayang muka mengantok terjelopok di muka meja kedai mamak tuh, baru laa khurul punye makanan sampai. ingatkan lepas tuh datang laa hak lain,si khurul dah dekat setengah pinggan, baru laa nampak rupa makanan owang lain..tragis sungguh..

ending dekat kedai mamak nie lagi tragis, bilamana setiap sorang bagai nak kopak membayor harga makanan yang sangat "sedap lagi berkhasiat" itu. paling champion adalah si rida, RM 11++ mamak tuh bahan bagi semangkok maggie tomyam. yang lain pun tak kurang hebat jugak, memang kenyang laa mamak tuh malam tuh. takpe laa, kite anggap rezeki je laa untuk dia.

selesai sudah episod di kedai mamak, kami pun berjalan pulang dengan perasaan bercampor baur mengenangkan harga makanan yang amat berpatutan tersebut.ahahahahah..kalau dekat kedai mamak tadi, masing masing bukan main penat lagi gayenye, tapi bila sampai bilik, tuu diaa. bila diletakkan 8 owang budak pompuan dalam satu bilik, ditambah pulak dengan kunjungan hormat dari si dee ngan gee yang kebosanan di bilik mereka, apolagi gamat laa jadik nye. ade je benda nak dijadikan bahan bergelak sakan. sampaikan kena lights off dulu sebab nak kasi semua owang tido, tuh pun sempat lagi che naa berjejak kasih pulak dengan adik beradik kanopi dan bonsai nye. sekali lagi dok bergelak tahap tak ingat.macam biase setelah bergelak sakan batuk si zatie yang mirip batuk si nenek khurul menjadik penutup pada pagi tuh.

esok paginye, trip nie diteruskan pulak dengan melawat jelapang padi dekat kuala selangor & sekinchan. bila tengok sawah padi nie, terthrowback pulak zaman zaman iolls kecik masa duduk dekat kedah dulu. tetiba pulak rase macam kesedihan menyelubungi diri gituh. tak memasal pulak kan. gamaknye aku terkenangkan kambing busu kepunyaan mokcik di belakang rumah yang aku selalu kasi minum air kopi tiap tiap pagi. hailaa,,




tanpa menghiraukan terik matahari serta jelingan maut dari pihak berkuasa, aku dan yang lain dok ketegaq jugak nak pii bergambor di tengah sawah. 
subhanallah,,cantik sangat ciptaan Allah..

memandangkan klassmate aku nie macam semua tak pernah beramah mesra dengan sawah padi, maka kami memang menggunakan kesempatan dalam kesempitan yang ade untuk bergambor & berselfie dengan sebanyak mungkin.memang dah campak tepi dah segala macam buku nota, tak dihiraukan dah segala jenis pest & disease yang patot ditengok dekat paddy field tuh. hilang segala benda. setelah dijerit dan dihambat balik, baru laa semua bertempiaran lari nak masok bas. dalam pada tuh, sempat lagi nak acah acah berselfie sambil melompat pulak.




time dalam kelas harituh terpingga pingga mengagau dok menyelak buku nota, dari depan ke belakang, depan balik.. dok mengingat nama regulator di belakang bila terkena soklan cepumas. ohohoho..bila tengok balik gambar nie, baru tahu nama dye. 
"tuh laa sakan lagi berselfie kan"..

hah,,hamekkaw tersentap masing masing..lol..

perjalanan diteruskan pulak dengan dok melawat kilang beras dekat sekinchan. time nie memang masing masing dah malas,especially aku laa. sebab dengan sengaja meninggalkan buku nota dekat dalam bas. bajet terer kan, dengar sekali teros masok kepalahotak. padahal nanti ko tengok laa macam nak pecah dok recall paling benda ape yang nak merepek dekat dalam report.


menayang muka selebet aku plus gaye  nak tidur sesangat tuh. 
si lala yang kat sebelah nie memang tak habeh2 mengover dye.
 tuh dye dok bebajet merenung masa depan takpun muhasabah diri kowt..ahahahaha..

dan ending nye, kiteowang pun bertolak balik ke jengka. masing masing dah melepet tersadai dekat dalam bas. ingatkan boleh laa cepat cepat sampai uni, tapi apekan daya, pokcik driver tuh pulak sampai tiga empat kali pulak nak berhenti..lahaiiii..pokcik, kami amat menghargai jasa pokcik, tapi ketahuilah bahawa kami memang dah menyotong sesangat nie. 

macam tuh laa ceritanye trip klass aku nie. nak kata best, tak totally best sesangat pun,,takpe2..tunggu lagi satu trip pulak pii cameron lepas nie.haaa,,18 owang je satu bas.heaven..mintak mintak lagi best & meaningful..ahahahaha..tak sabornye!!!

 done !! 
assalamualaikumm






No comments:

Post a Comment